Posts

Showing posts from 2016

Asal.

๐Ÿ€ Dimana asal para nabi..???

✔Adam(AS) - Sri Lanka
✔Nooh(AS) - Jordan
✔Shoaib(AS) - Syria
✔Saleh(AS) - Lebanon
✔Ibrahim(AS) - Palestine Dan wafat di  iraq
✔Ismail(AS) - Saudi Arabia
✔Yakoob(AS) - Palestine
✔Yahya(AS) Palestine
✔Zakariya (AS) Palestine
✔Ishaq(AS) - Palestine
✔Yusuf(AS) - Palestine
✔Looth(AS) - Iraq
✔Ayub(AS) - Jordan
✔Hood(AS) - Yamen
✔Nabi-Muhammad (SAW) - Saudi Arabia

๐Ÿ“Umur para nabi๐Ÿ“

✅Adam(AS) - 1000 Thn
✅Nooh(A S) - 950 Thn
✅Shoaib(AS) - 882 Thn
✅Saleh(AS) - 586 Thn
✅Zakariyya(AS) - 207 Thn
✅Ibrahim(AS) - 195 Thn
✅Sulayman(AS) - 150 Thn
✅Ismail(AS) - 137 Thn
✅Yakoob(AS) - 129 Thn
✅Musa(AS) - 125 Thn
✅Ishaq(AS) - 120 Thn
✅Harun(AS) - 119 Thn
✅Yusuf(AS) - 110 Thn
✅Isa(AS) - 40 Thn
✅NABI MUHAMMAD (SAW) - 63 Thn

✔Jangan simpan je mesej ni.. Forward kpd Muslim yang lain..
๐ŸŽพ๐ŸŽพ๐ŸŽพ Tolong baca sampai habis..

Kita selalu luangkan masa yg sdikit utk Allah; Tapi DIA selalu menyayangi dan merahmati kita. Allah sentiasa bersama kita.. Marilah luangkan 30 min masa kita utk AL…

Pendeta Ketua Laskar Kristen di Papua Masuk Islam Berkat Dakwah Jenius U...

Image

Jewish GIRL Convert to Islam, NOT Sandra BULLOCK

Image

Al fatihah

Image

Azan..

Image

Reset.

๐Ÿ‡จ  ๐Ÿ‡ช ๐Ÿ‡ฐ  ๐Ÿ‡ฌ ๐Ÿ‡บ  ๐Ÿ‡จ ๐Ÿ‡ฎ ๐Ÿ‡ฐ ๐Ÿ‡ฌ  ๐Ÿ‡บ @SGM149:
*Tak perlu left group*

Nice info..! Satu cara untuk elakkan hp kita hang atau jem disebabkan kita ada banyak group whatsApp..!

Ini dikongsikan bersama caranya:

1. Pergi ke whatsApp
'settings'

2. Pastu tekan
'data usage'
3. Pastu tekan
'network

4. Akhir sekali
'reset statistics'

Dia cuci semua fail yang kita guna sebelum ni..! Jangan bimbang..! Dia tak kacau fail lain..!

Sebelum pergi ke
reset statistics
cuba tengok sebelah kiri..! Beribu-ribu kb kita dah guna..!

Lepas tu terus tekan yang paling bawah tu..! Reset statistict..! Semua nombor kb tu jadi 0..! Barulah laju..!

Rajin-rajinlah cuci, baru laju..! Selamat mencuba..! Tak payah left group..!

๐Ÿ˜Š

Kongsi-kongsikanlah pada kengkawan lain..! Nice info..!

*C U B A  B U A T*

Tiru mcm saya.

Image

Check list.

Image

Duit..

*Mencuri wang anak sendiri*

*Airmata Rasulullah saw minitis kerana kejadian ini..

*Seorang lelaki datang kepada Rasulullah saw mengadukan hal ayahnya yang menggunakan wang miliknya tanpa meminta izin terlebih dulu darinya..!*

*Rasulullah saw memanggil ayah orang itu ke hadapan Baginda. Ketika lelaki itu datang dengan tertatih-tatih bersandar pada tongkatnya, Rasulullah saw bertanya..!*

*“Betulkah kau mengambil wang anakmu tanpa seizinnya..?”*

Sambil menangis lelaki itu berkata,

*“Wahai Nabi Allah..! Ketika aku kuat dan anakku lemah..! Ketika aku kaya dan dia miskin..! Aku tidak membelanjakan wangku kecuali untuk memberi makan kepadanya..!"*

*"Bahkan terkadang aku membiarkan diriku kelaparan asalkan dia makan..!"*

*"Sekarang aku telah tua dan lemah, sementara anakku tumbuh kuat. Aku telah jatuh miskin sementara anakku menjadi kaya. Dia menyembunyikan wangnya dariku..!"*

*"Dahulu aku menyediakan makan untuknya..! Tapi sekarang dia hanya menyiapkan makan unt…

Doa..

Image

Beras.

Image

Orang.

Image

Kata kata hikmah.

Ummu Najwa:
ุงู„ู„ู‡ู… ุตู„ ุนู„ู‰ ุณูŠุฏู†ุง ู…ุญู…ุฏ
ูˆุนู„ู‰ ุงู„ ุณูŠุฏู†ุง ู…ุญู…ุฏ.

๐Ÿ’ŽKATA-KATA HIKMAH๐Ÿ’Ž

๐ŸŒณKata-kata Saiyidina Umar bin Al-Khattab r.a.:๐ŸŒณ

๐ŸœAku telah meneliti semua sahabat dan TIDAK aku temui sahabat yang lebih baik daripada MENJAGA LIDAH.

๐Ÿ– Aku telah memikirkan mengenai semua jenis pakaian TETAPI tiada pakaian yang lebih baik daripada taqwa,

๐ŸAku telah merenung segala amal baik TETAPI tiada yang mampu menandingi NASIHAT yang baik dan IKHLAS dalam beramal.

๐Ÿ–Aku telah mencari semua bentuk rezeki TETAPI tiada yang lebih baik daripada sifat SABAR.

๐ŸœAku telah melihat semua jenis harta TETAPI tiada yang lebih utama daripada sifat QANA'AH.

๐ŸŒณKata-kata Saiyidina Ali bin Abi Tholib r.a. : ๐ŸŒณ

" Orang yang suka berkata JUJUR akan mendapat 3 perkara iaitu :
1⃣ Kepercayaan
2⃣ Kasih sayang (cinta)
3⃣ Rasa hormat.

๐ŸŒณ Kata-kata Khalifah Abdul Malik bin Marwan :๐ŸŒณ
"Semulia-mulia manusia ialah :
⏩ mereka yang mempunyai ADAB  ,
⏩ merendahkan diri  apabila berkuasa. ,
⏩ memaafkan apabila berupay…

Syariat dan hakikat.

Kepentingan syariat dan hakikat secara seimbang

"orang yang melaksanakan syariat semata-mata, akan Allah swt muliakan keatasnya dengan mujahadah ( rasa letih dan bersusah payah dalam melakukan ibadah kerana bergantung kepada dirinya sendiri ) orang yang melaksanakan hakikat ( serta syariat) akan dimuliakan dengan anugerah ( dia merasa hatta ibadahnya adalah anugerah daripada Allah swt lalu merasa sangat santai dalam beribadah kerana ianya adalah daripada Allah swt) .Amat berbeza antara mujahadah dan anugerah.Orang yang melaksanakan syariat semata-mata itu, merasa ujud (diri) sedangkan orang yang melaksanakan hakikat itu, tidak merasa ujud (diri sendiri) - petikan dari Sheikh Arsalan Ad-Dimasyqi

Nama..

Kisah pelancong Arab
Ada seorang pelancong Arab naik teksi round2 di Penang. Tiba-tiba sbuah keta dengan ekzos bising memecut dr blkg memotong diaorang,

si Arab terkejut dan berteriak: "Ustahiad...! Ustahiad...!"

Tak lama kemudian ada lagi keta sport laaagi laju memotong diaorang, si Arab teriak lagi: "isthibustim....! Isthibustim...!".

Driver teksi heran dgr bahasa si Arab.
Tak semena-mena, ada satu lagi keta canggih memotong, si Arab teriak lagi: "..aik..!". Makin lama makin hairan drebar teksi tu.

Memotong lagi keta yang bumbungya boleh terbuka / tertutup (convertible), si Arab teriak lagi excited "adzam.......adzam...".

Garu kepala la si drebar ni kali.
Tak lama kemudian, keta sedan kecil pula muncul dari arah kiri, mengucap si Arab: "Ya Allah, Ikuzus..., Ikuzus ....!"

Tiba-tiba sebuah keta mewah memotong sambil kasi race2 pedal minyak depan diaorang, lagi kuat si Arab teriak: " Irraref... , irraref...!!!"
Setelah keta ta…

1436

Over 1436 years ago, when a child was born, Prophet MUHAMMAD (PBUH) made it his practice to take a small part of a date and place it in his mouth. He would then chew it until it was soft and then rub it onto the palate of the new born baby. This is called Tahneek in Islam.

Today, BBC News has reported that "experts" have said - "A dose of sugar given as a gel rubbed into the inside of the cheek is a cheap and effective way to protect premature babies against brain damage"

This is why Muslims follow the practice of the prophet without questioning it. ๐Ÿ˜Š

Science is only now discovering a tradition that was introduced 1436 years ago because Islam was and still in the forefront of development.

Link to the article - http://www.bbc.com/news/health-24224206

Let this be known to all,especially Muslims that Islam is not a primitive religion.
SubhanAllah.....all praise to Allah swt
[10/2, 04:35] Tanko Yakasai OFR: Interesting

"...If The Headache Is In Front Of The Head,…

Salah.

10 jenis kesalahan yang dilakukan oleh suami kepada isterinya :

1. Tidak mengajarkan agama dan hukum-hakam kepada isteri.
2. Mencari-cari kekurangan dan kesalahan isteri.
3. Menghukum isteri dengan hukuman yang tidak sesuai dengan kesalahan isteri.
4. Bakhil dalam memberi nafkah kepada isteri.
5. Bersikap keras dan kasar terhadap isteri.
6. Sombong dan ego untuk membantu isteri dalam urusan rumahtangga.
7. Menyebarkan rahsia dan aib isteri.
8. Terburu-buru dalam menceraikan isteri.
9. Berpoligami tanpa memperhatikan syariat.
10. Langsung tiada sifat cemburu terhadap isteri.

Khasiat air kelapa.

INILAH YANG AKAN TERJADI JIKA ANDA MINUM AIR KELAPA SELAMA 7 HARI
TOLONG SHARE YA...

Banyak orang mendakwa bahawa air kelapa memiliki kesan magik pada kesihatan kita. Anda mungkin pernah mendengar perihal minyak kelapa serta sebagian faedahnya.

Tetapi sempatkah anda minum air kelapa selama 7 hari berturut-turut?
Air kelapa akan sangat baik untuk kesihatan badan bila diminum secara teratur, dan anda akan dapat merasakan khasiatnya.

Ajaibnya, air kelapa serta plasma darah dalam aliran darah manusia mempunyai susunan yang serupa. Hal ini dibuktikan dengan penggunaan air kelapa sebagai pengganti darah semasa zaman perang dahulu, serta dengan cara ini banyak nyawa manusia dapat diselamatkan.

Hari ini air kelapa digunakan di seluruh dunia, serta boleh dijumpai di pasar di sekitar Anda.

 Mungkin saja rasa airnya tidak lagi segar, namun daya detoksifikasi serta faedah kesihatan yang lain dari air kelapa sangatlah tidak diragukan lagi.

Apa yang terjadi saat Anda minum air kelapa dalam 7 Hari?

1000 bintang.

Image

Mak Bee

Image

Mtt

Image

Always.

Image

Makkah.

Image

ms2016

mtt2016

Red

Image